مولتی متر دیجیتال سیان 110

مولتی متر و خلاصه ای از عملکرد آن

نحوه استفاده از مولتی متر دیجیتال

چگونه از مولتی متر استفاده کنم؟ این آموزش به شما نشان می‌دهد که چگونه از یک مولتی متر دیجیتال (DMM) استفاده نمایید، مولتیمتر ابزاری ضروری است که می‌توانید برای تشخیص عیب مدارها، یادگیری طراحی مدار الکترونیکی و حتی تست باتری و بسیاری از موارد دیگر از آن استفاده کنید به همین دلیل چند کاره بودن است به آن “مولتی”-“متر” ( دستگاه اندازه‌گیری چندگانه) می‌گویند.
اساسی ترین چیزهایی که ما به کمک این ابزار اندازه‌گیری می‌کنیم ولتاژ و جریان هستند. در اکثر موارد تست قطعات و سایر پارامتر های الکتریکی نیز به ویژگی های مولتی متر اضافه می‌شود.

مولتی متر و خلاصه ای از عملکرد آن

آموزش کار با مولتی متر دیجیتال

مولتی متر ها عمدتا دارای 3 بخش اصلی شامل صفحه نمایش، سلکتور و کانکتور های اتصال پروب هستند. که در آن سلکتور نقش انتخابگر تعیین پارامتر الکتریکی را ایفا می‌کند، با اتصال پروب به دستگاه می‌توانید پارامتر مورد نظر خود را اندازه گیری نمایید.
به عنوان مثال در مولتی متر بالا دو پروب به دو پورت جلوی دستگاه وصل شده اند. کانکتور COM مخفف واژه (مشترک)common است و غالبا به زمین مدار یا پلاریته ‘-‘ متصل است. 10A پورت مخصوص در هنگام اندازه گیری جریان های بزرگ (بیشتر از 200 میلی آمپر) می‌باشد. mAVΩ پورتی است که پروب قرمز به آن وصل شده است. این پورت در مولتی‌ متر seean 110 امکان اندازه گیری جریان را تا 200 میلی آمپر، ولت (V) و مقاومت (Ω) را فراهم می کند. پروب ها دارای یک کانکتور نری موزی شکل هستند که به مولتی متر متصل می شود.

اندازه گیری ولتاژ

اندازه گیری ولتاژ مولتی متر دیجیتال سیان 110
استفاده از مولتی متر برای تست ولتاژ باتری LiPo

 

برای شروع، ولتاژ یک باتری قلمی را اندازه‌گیری میکنیم پراب سیاه رنگ را به COM و پروب قرمز را به mAVΩ متصل میکینیم. سلکتور را در محدوده ولتاژ DC و روی “V2” تنظیم مکنیم. سر پروب سیاه!!! را به پلاریته منفی و پروب قرمز را به ‘+’ وصل میکنیم. سری پروب خود را به پایانه فشار دهید!!! اگر باتری شما تازه باشد، مولتی متر باید مقدار حدود 1.5 ولت را روی صفحه نمایش نشان دهد. باتری ما کاملاً نو است، بنابراین اختلاف پتانسیل آن کمی بالاتر از 1.5 ولت است.

 تست باطری مولتی متر دیجیتال سیان 110

دقت نمایید اگر ولتاژ DC را اندازه می‌گیرید مانند ظرفیت باتری یا سنسور متصل به آردوینو و … باید سلکتور را در ناحیه ولتاژDC تنظیم نمایید.  به هنگام اندازه‌گیری ولتاژ متناوب (اخلاف پتانسیل برق شهری و پریز های خانگی) سلکتور بر روی بخش ولتاژ AC تنظیم نماتیید. ما توصیه می‌کینم هر گاه به طور مداوم با ولتاژ متناوب کار می‌کنید از تستر های AC استفاد نماتیید.

ولتاژ متناوب
از این بخش برای اندازه گیری ولت DC استفاده نمایید

ولتاژ-مستقیم
از این بخش برای اندازه‌گیری ولتاژ AC استفاده کنید

اگر پروب های قرمز و سیاه را عوض کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ مقدار روی صفحه نمایش به سادگی منفی می شود.

بیایید یک مدار ساده بسازیم تا نحوه اندازه گیری ولت را به صورت واقعی نشان دهیم. ما مدار ساده خود را به کمک یک عدد مقاومت 1 کیلو اهم و یک LED آبی رنگ می‌سازیم. تغذیه این مدار به کمک یک برد پیش ساخته تامین میشود. برای شروع تست، مطمئن میشویم مداری که روی آن کار می‌کنید به درستی تغذیه می‌شود.

 تست منبع تغذیه

سلکتور مولتیمتر را روی ” V 20 “در محدوده DC قرار میدهیم(بسیاری از مولتی مترها خودکار نیستند. شما باید مولتی متر را روی محدوده ای مورد نظر تنظیم کنید که بتواند اندازه گیری کند.).

تست مدار بازرگانی سیانکو
اندازه گیری ولتاژ خروجی از یک برد منبع تغذیه.

برای اندازه‌گیری با مقداری نیرو پروب ها را به دو سر تغذیه فشار دهید (تصور کنید پروب خود را در یک تکه گوشت فرو میکنید!!! به طوری که اتصال به صورت کامل بر قرار شود)، مطابق تصویر پروب ها را روی دو قطعه فلزی فشار دهید. یک پراب را باید با اتصال GND و دیگری به اتصال VCC ( 5 ولت) متصل کنید.
ما می‌توانیم قسمت های مختلف مدار را نیز تست کنیم. بیایید ابتدا اختلاف پتانسیل کل مدار را اندازه گیری کنیم. برای اندازه‌گیری پراب را جایی که ولتاژ وارد مقاومت می‌شود و سپس جایی که زمین روی LED اعمال می‌شود، متصل میکتیم حالا باید ولتاژ کل مدار را ببینیم که انتظار می‌رود حدود 5 ولت باشد.

 تست مدار در مولتی متر های دیجیتال

سپس می توانیم ببینیم که LED چقدر ولتاژ استفاده می کند. این همان چیزی است که به عنوان افت ولتاژ در LED شناخته می شود.

تست مدار

اضافه بار

اگر ولتاژ انتخابی در مقابل ولتاژی که می‌خواهید اندازه‌گیری کنید خیلی کم باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ مولتی متر ما به سادگی 1 را نشان میدهد. در این حالت مولتیمتر سعی می‌کند به شما بگوید که بیش از حد بارگذاری شده یا خارج از محدوده است. سعی کنید دکمه مولتی متر را در حالت بالاتر و بعدی تنظیم کنید.

اضافه بار بر روی مولتی متر

اندازه گیری مقاومت

در حالت عادی اندازه مقاومت را از روی کد رنگی آن میتوانید اندازه‌گیری کنید. اما سریع ترین اندازه گیری مقاومت توسط مولتی مترها می‌باشد که می‌توانید مقاومت معادل را نیز در این روش بدست اورید. که از طریق کد های زمانبر است و Req باید محاسبه شود
حالا یک مقاومت تصادفی را انتخاب کنید و سلکتور را روی 20 کیلو اهم تنظیم کنید. سپس پراب ها را متصل، نگهدارید و مقاومت را اندازه گیری کنید.

 

مولتی متر سیان کو 110 در حالت های مختلف سه پیغام برای شما بر روی صفحه نمایش نشان می‌دهد .

  • در حالت اول، مولتیمتر سیان 110 مطابق با تصویر عدد 0.97 را نشان می‌دهد، به این معنی که شما سلکتور را درست تنظیم کرده اید و این مقاومت دارای مقدار 970 اهم یا حدود kΩ 1است( به یاد داشته باشید که شما مولتی متر را بر روی 20 کیلو اهم تنظیم کرده اید. بنابراین باید اعشار را سه رقم به راست یا 970 اهم حرکت دهید).
  • اگر seean co عدد1 یا OL را نمایش دهد، مقاومت بیشتر از محدوده بارگذاری شده است و شما باید سعی کنید یک حالت بالاتر مانند 200kΩ و یا 2MΩ (megaohm) را انتخاب نمتایید.
  • اگر دستگاه 0.00 یا نزدیک به صفر را نشان دهد، باید حالت را به 2kΩ یا کمتر کاهش دهید .

اندازه گیری مقاومت مولتی متر سیان

 

به یاد داشته باشید که بسیاری از مقاومت ها خطای 5% دارند. این بدان معناست که کدهای رنگی ممکن است ۱۰۰۰۰ اهم (۱۰ کیلو اهم) را نشان دهند، اما به دلیل اختلاف در فرآیند تولید، یک مقاومت ۱۰ کیلو اهم می‌تواند تا ۹.۵ کیلو اهم یا تا ۱۰.۵ کیلو اهم باشد.

بیایید سلکتور را در حالت پایین تر تنظیم کنیم. چه اتفاقی می‌افتد؟

اندازه گیری مقاومت

مقدار نمایش داده شده دقیق تر شد. از آنجایی که این مقاومت (1KΩ) کمتر از  مقدار تنظیم شده  2 کیلو است، همچنان روی نمایشگر نشان داده می‌شود.  حالا، متوجه شدیم که یک رقم دیگر بعد از نقطه اعشار وجود دارد که وضوح بالاتری را به ما می‌دهد. در مورد پایین ترین نقطه تنظیم چه نظری داردی؟

اندازه گیری مقاومت

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X